Talenten kleuren kinderen
Onze visie is dat de buitenschoolse opvang een speelleercentrum moet zijn. In die volgorde: spelen is de basis. Al spelend leren kinderen. Als professionals zijn wij verantwoordelijk voor het scheppen van voorwaarden zodat wij de kinderen een veilige en tegelijkertijd uitdagende omgeving bieden. Zo kunnen zij onbevangen spelen, ontdekken, experimenteren en ervaren. Zij leren zo zichzelf en hun omgeving kennen.
We kenmerken de naschoolse tijd nadrukkelijk als vrije tijd; de kinderen zijn vrij een keuze te maken uit het programma dat hen aangeboden wordt. Sterker nog: afhankelijk van de leeftijd denken zij mee in het samenstellen van het activiteitenprogramma. En je even terugtrekken, lekker met een boekje of je vrienden op de bank of je vervelen tot het over gaat, dat kan natuurlijk ook!
Lees het hele pedagogisch beleidsplan van BSO Merwedeplein hier!
Of kom gewoon een keer sfeerproeven op de BSO! Maak hieronder een afspraak om te komen meespelen!
waar HINK voor staat
De basis van al ons handelen is het bieden van een gevoel van veiligheid aan het kind. Hierbij is een vertrouwensrelatie met de pedagogisch medewerker onmisbaar.
Vanuit deze veilige basis durven én kunnen zij onbezorgd en onbevangen de wereld ontdekken.
We zien het als onze taak kinderen spelenderwijs uit te dagen in de ontwikkeling van hun motorische, cognitieve, taal- en creatieve vaardigheden.
Het ontwikkelen van sociale vaardigheden is van cruciaal belang om later zelfstandig relaties op te kunnen bouwen en te onderhouden. Wie sociaal vaardig is, heeft een grotere kans op een evenwichtig volwassen bestaan in onze complexe samenleving.
Ook hier geldt: de groep is de samenleving in het klein. De kinderen maken bij ons kennis met de algemeen aanvaarde normen en waarden van onze samenleving, onze gebruiken en tradities.